Uzavření manželství

  • Základní informace k životní situaci:

    Základní informace k životní situaci:

    Uzavřít manželství na území České republiky lze formou občanského nebo církevního sňatku. Manželství vzniká svobodným a úplným souhlasným projevem vůle muže a ženy, že spolu vstupují do manželství. Sňatečný obřad je veřejný a slavnostní; činí se v přítomnosti dvou svědků.

    Objednat svatební termín lze těmito způsoby:

    • osobně v kanceláři matriky (2. patro budovy radnice).
    • Telefonicky : tel. kontakt: 491 405 212, 491 405 357, 491 405214

    K vyřízení formalit se snoubenci dostaví nejpozději 14 dní před uzavřením sňatku osobně a předloží:

    • doklad totožnosti (platný občanský průkaz nebo cestovní doklad),
    • rodný list, je-li snoubenec rozvedený, předloží rozsudek o rozvodu, je-li vdovec, předloží úmrtní list Snoubenci vyplní všechny potřebné formuláře a s matrikářkou domluví podrobnosti samotného svatebního obřadu.

    Snoubenci - cizinci předkládají dokumenty stanovené v § 35 zákona č. 301/2000 Sb. o matrikách, jménu a příjmení v platném znění (při rezervaci obdrží snoubenci podrobný informaci).

    Přehled správních poplatků:

    • obřad v obřadní síni - budova radnice (pátek 09:00 - 16:00) bez poplatku
    • obřad na jiném vhodném místě nebo mimo stanovený den a čas Kč  3 000

    Právní akt uzavření manželství:

    Prohlášení o uzavření manželství se činí slavnostním způsobem a v přítomnosti dvou svědků. Snoubenci by proto měli zvolit vhodné oblečení.

    V den sňatku před obřadem předloží snoubenci i svědci platný občanský průkaz nebo cestovní doklad, k ověření totožnosti. V případě změny údaje bude snoubencům  u občanského průkazu oddělena vyznačená část a jeho platnost automaticky skončí 45 dní po uzavření manželství. Takovýto doklad není platným dokladem pro cestu do zahraničí. Při zařizování svatebního dne mohou snoubenci využít i nabídek firem, jejichž propagační materiály jsou umístěny v kanceláři matriky.

    Obřadní síň - budova radnice č.p. 40:

    Svatební obřady probíhají v hodinových intervalech. Do předsálí obřadní síně ve 2. patře se snoubenci a svatebčané dostaví 15 minut před stanovenou hodinou obřadu. Budova radnice má bezbariérový přístup - zadní vchod (směrem z parkoviště za radnicí), kde je přímý vstup do budovy a k výtahu.
    Matriční úřad zodpovídá za klidný a hladký průběh svatebního obřadu, proto pokud by byl jakýmkoliv způsobem narušen, oddávající má právo obřad přerušit nebo odložit. V celé budově radnice je zakázáno házet rýži, konfety, okvětní lístky či cokoliv jiného.

    Hudba: Zajišťujeme hudbu reprodukovanou, lze si vybrat z naší nabídky nebo snoubenci mohou donést hudbu dle svého výběru na CD nebo USB flash disku. Možností je i živá hudba při obřadu - snoubenci si zajišťují sami.

    Foto, videozáznamy:

    Fotografa a kameramana k obřadu si snoubenci zajišťují sami na vlastní náklady. Fotografové mají možnost fotografovat před samotným obřadem (před příchodem oddávajícího) a po jeho skončení (při gratulacích). V průběhu obřadu lze fotografovat pouze takovým způsobem, aby nebyl narušen samotný obřad. Není přípustné, aby fotograf vstupoval do "prostoru oddávajícího".

    Parkování vozidel je svatebčanům umožněno na náměstí před radnicí v celém prostoru ohraničeném sloupky. Povolení slouží k parkování během obřadu, po dobu fotografování před radnicí a na náměstí. Nikoliv však po dobu svatebního oběda nebo fotografování v jiných částech města.

    Jiné vhodné místo pro svatební obřad by mělo být důstojné.

    Před započetím samotných příprav je nutné domluvit termín a místo konání obřadu na matrice. Dohodnutá doba začátku obřadu je poté závazná a je nutné ji dodržet. Při svatebních obřadech na jiných vhodných místech zajišťujeme pouze přítomnost matrikářky a oddávajícího. Jejich dopravu na místo obřadu a zpět zajišťuje úřad. Další služby, např. květinovou výzdobu, hudební doprovod, fotografování, organizaci obřadu, atd. si snoubenci zajišťují sami na vlastní náklady.

    Týden po sňatku bude na oddělení matriky připraven k vyzvednutí oddací list. Vyzvednout ho může jeden z manželů, případně jejich rodiče s platným dokladem totožnosti. Na požádání lze oddací list zaslat poštou.

  • Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.):
    Snoubenci nebo zplnomocněný zástupce.
  • Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace:

    Projeví-li snoubenci vůli, že spolu vstupují do manželství, osobně před orgánem veřejné moci provádějícím sňatečný obřad, v přítomnosti matrikáře, jedná se o občanský sňatek.

    Formou občanského sňatku lze uzavřít manželství před:

    • starostou, místostarostou nebo pověřeným členem zastupitelstva obce, městské části hlavního města Prahy, městského obvodu nebo městské části územně členěného statutárního města, které jsou matričním úřadem, a to pouze ve správním obvodu tohoto matričního úřadu,
    • starostou nebo místostarostou obce, městské části hlavního města Prahy, městského obvodu nebo městské části územně členěného statutárního města, které nejsou matričním úřadem, a to pouze ve správním obvodu této obce, městské části hlavního města Prahy, městských obvodů nebo městských částí územně členěných statutárních měst,
    • primátorem hlavního města Prahy, náměstkem primátora hlavního města Prahy nebo pověřeným členem zastupitelstva hlavního města Prahy, jakož i před primátorem statutárního města, náměstkem primátora statutárního města nebo pověřeným členem zastupitelstva statutárního města, a to pouze ve správním obvodu hlavního města Prahy nebo statutárního města.
    • Před poslancem nebo senátorem, a to ve správním obvodu kteréhokoli matričního úřadu. Písemné prohlášení poslance nebo senátora, že přijme jejich prohlášení o vstupu do manželství, předloží snoubenci matričnímu úřadu spolu s dotazníkem k uzavření manželství

    Projeví-li snoubenci vůli, že spolu vstupují do manželství, osobně před orgánem církve nebo náboženské společnosti, jedná se o církevní sňatek.

    Formou církevního sňatku lze uzavřít manželství před osobou pověřenou oprávněnou církví nebo náboženskou společností.

  • Jakým způsobem můžete zahájit řešení životní situace:

    Kontaktovat příslušný matriční úřad.

  • Na které instituci životní situaci řešit:
    • Městský úřad Náchod, odbor správní, oddělení matriky, Masarykovo náměstí 40, kancelář č. 207, tel. 491 405 212, 491 405 214, 491 405 357.
    • Matriční úřad, do jehož správního obvodu vybrané místo k uzavření manželství spadá.
  • Jaké doklady je nutné mít s sebou:

    Snoubenci vyplní před uzavřením manželství Dotazník k uzavření manželství a předloží jej matričnímu úřadu, v jehož správním obvodu má být manželství uzavřeno.

    Dle § 33 zákona o matrikách snoubenec, který je státním občanem ČR a je přihlášen k trvalému pobytu v ČR, je povinen matričnímu úřadu prokázat svoji totožnost a k výše uvedenému tiskopisu připojit:

    a) rodný list,

    b) doklad o státním občanství (lze prokázat občanským průkazem nebo cestovním dokladem)

    c) výpis údajů z informačního systému evidence obyvatel (dále jen „výpis z evidence obyvatel") o místě trvalého pobytu (lze prokázat občanským průkazem)

    d) výpis z evidence obyvatel o osobním stavu (pokud není údaj uveden v občanském průkazu)

    e) pravomocný rozsudek o rozvodu předchozího manželství, nebo úmrtní list zemřelého manžela, popřípadě pravomocné rozhodnutí soudu o zrušení partnerství, nebo úmrtní list zemřelého partnera

    Ostatní potřebné údaje čerpá matriční úřad úřední cestou - ze základního registru obyvatel a informačních systémů.

    Dle § 34 zákona o matrikách je snoubenec, který je občanem ČR a má trvalý pobyt v cizině, povinen prokázat svoji totožnost a k předepsanému tiskopisu připojit výše uvedené doklady nebo jím odpovídající obdobné doklady, pokud jsou cizím státem vydávány. Výpis o místě trvalého pobytu a osobním stavu musí být vydány státem, na jehož území má snoubenec pobyt.

    Dle § 35 zákona o matrikách snoubenec, který je cizincem, k předepsanému tiskopisu připojí:

    • rodný list,
    • doklad o státním občanství (lze prokázat i cestovním dokladem),
    • doklad o právní způsobilosti k uzavření manželství, je-li cizím státem vydáván,
    • potvrzení o osobním stavu a pobytu, je-li cizím státem vydáváno,
    • úmrtní list zemřelého manžela, jde-li o ovdovělého cizince; tento doklad není třeba předkládat, je-li tato skutečnost uvedena v dokladu o právní způsobilosti k uzavření manželství,
    • pravomocný rozsudek o rozvodu manželství, je-li cizinec, který chce uzavřít manželství, rozvedený,
    • pravomocné rozhodnutí soudu o zrušení partnerství, anebo úmrtní list zemřelého partnera, jde-li o cizince, který žil v partnerství,
    • doklad, kterým je možné prokázat totožnost,
    • pokud se cizinec zdržuje TRVALE v jiném státě, než ve státě, jehož je občanem, připojí potvrzení o osobním stavu a pobytu i z tohoto státu
    • potvrzení vydané Policií České republiky o oprávněnosti pobytu na území ČR; to neplatí, jde-li o občana členského státu Evropské unie, smluvního státu Dohody o Evropském hospodářském prostoru nebo Švýcarské konfederace, nebo jeho rodinné příslušníky. Toto potvrzení nesmí být ke dni uzavření manželství starší 7 pracovních dnů.

    Předkládané listiny k uzavření manželství vydané orgány cizího státu, musí být opatřeny předepsanými ověřeními, pokud mezinárodní smlouva, kterou je ČR vázána, nestanoví jinak a úředně přeloženy do českého jazyka. Podrobné informace sdělí na dotaz kterýkoli matriční úřad.

  • Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit:
    • Uzavření manželství mezi snoubenci, kteří nemají trvalý pobyt na území České republiky - 5000 Kč
    • Uzavření manželství mezi snoubenci, z nichž pouze jeden má trvalý pobyt na území České republiky - 3000 Kč
    • Vydání povolení uzavřít manželství mimo stanovenou dobu nebo mimo úředně určenou místnost - 3000 Kč
    • Vydání osvědčení, že snoubenci splnili všechny požadavky pro uzavření církevního sňatku - 500 Kč
    • Vydání vysvědčení o právní způsobilosti k uzavření manželství v cizině - 500 Kč

    Správní poplatky je možné hradit v hotovosti nebo bankovním převodem.

     

    Splatnost:

    Poplatek je možno uhradit:

    Správní poplatky je možné hradit v hotovosti nebo bankovním převodem.

  • Jaké jsou lhůty pro vyřízení :

    Lhůty nejsou stanoveny.

  • Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace:

    Pokud snoubenci nemluví nebo nerozumí česky, popřípadě jsou neslyšící nebo němí, je nutná při prohlášení o uzavření manželství přítomnost tlumočníka. Účast tlumočníka zajišťuje jeden ze snoubenců na vlastní náklady. Bez přítomnosti tlumočníka nelze prohlášení o uzavření manželství v těchto případech učinit. Tlumočník se podepisuje na protokol o uzavření manželství, svoji totožnost prokazuje matrikářce.

    Prohlášení o uzavření manželství se činí veřejně a slavnostním způsobem v přítomnosti dvou svědků. Svědkové prokazují svoji totožnost platným dokladem.

     

  • Podle kterého právního předpisu se postupuje:
    • Zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník,
    • Zákon č. 301/2000 Sb., o matrikách, jménu a příjmení a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů,
    • Zákon č. 91/2012 Sb., o mezinárodním právu soukromém,
    • Zákon č. 3/2002 Sb., o svobodě náboženského vyznání a postavení církví a náboženských společností a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů,
    • Vyhláška č. 207/2001Sb., kterou se provádí zákon č. 301/2000 Sb. o matrikách, jménu a příjmení a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů
    • Zákon č. 634/2004 Sb. o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů,
    • Zákon č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů.
  • Elektronická služba, kterou lze využít:
    Tuto situaci není možné řešit elektronickou poštou.
  • Jaké jsou potřebné formuláře:

    Dotazník k uzavření manželství snoubenci obdrží na kterémkoli matričním úřadu. Jeho první část vyplňují snoubenci, druhou část vyplňuje matrikář.

    ZS-SP-39-Dotaznik-k-uzavreni-manzelstvi.pdf

    ZS-SP-39-Dotaznik-k-uzavreni-manzelstvi.rtf