Vydávání matričních dokladů - rodný, oddací list, doklad o registrovaném partnerství a úmrtní list
-
Základní informace k životní situaci:
Základní informace k životní situaci:
Matriční doklady se vydávají podle zákona č. 301/2000 Sb., o matrikách, jménu a příjmení a o změně některých souvisejících zákonů (dále jen zákon o matrikách). Matriční doklady vydává matriční úřad, v jehož matričním obvodu se fyzická osoba narodila, uzavřela manželství, vstoupila do partnerství nebo zemřela. Pokud tyto události nastaly v cizině, pak matriční doklad vydá zvláštní matrika v Brně (Úřad městské části Brno-střed). Prvopis matričního dokladu vystavuje matriční úřad oprávněné osobě a předá jej po předložení platného průkazu totožnosti nebo jej zasílá oprávněné osobě poštou doporučeně do vlastních rukou. Při ztrátě matričního dokladu může příslušný matriční úřad vydat jeho druhopis.
Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.):
Matriční úřad podle § 25 odst. 1 zákona o matrikách vydá matriční doklad:
- fyzické osobě, které se zápis týká, nebo členům její rodiny (tj. manžel, partner, rodič, děti, sourozenec, prarodič, vnuk, pravnuk), zmocněncům těchto osob - podpis na plné moci musí být úředně ověřen, požádá-li prostřednictvím zmocněnce osoba uvedená v § 25 odst. 1 zákona o matrikách,
- pro úřední potřebu státních orgánů České republiky nebo výkon přenesené působnosti orgánů územních samosprávných celků,
- statutárním orgánům církví nebo duchovním jimi zmocněným, jde-li o matriční knihy vedené těmito církvemi do 31. 12. 1949,
- fyzické osobě, která prokáže, že je to nezbytné pro uplatnění jejích práv před státními orgány České republiky nebo před orgány územních samosprávných celků
- osobě, která prokáže, že je to nezbytné k uplatnění právních nároků v cizině
Matriční úřad podle § 25 odst. 4 zákona o matrikách vydá rodný list dítěte na žádost zařízení pro výkon ústavní nebo ochranné výchovy, zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc nebo fyzické osobě odpovědné za výchovu dítěte, pokud bylo dítě do péče tohoto zařízení nebo osoby svěřeno na základě rozhodnutí soudu.
Matriční úřad podle § 25 odst. 5 zákona o matrikách vydá úmrtní list fyzické osobě, která na jeho vydání prokáže právní zájem nebo která žila se zemřelým v době jeho smrti ve společné domácnosti nebo osobě, která je vypravitelem jeho pohřbu.
Matriční úřad podle § 25b odst. 1 zákona o matrikách vydá matriční doklad fyzické osobě, uplynula-li od provedeného dotčeného zápisu v matriční knize lhůta 100 let u knihy narození, 75 let u knihy manželství a knihy partnerství a 30 let u knihy úmrtí.
-
Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace:
Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace:
Podat žádost o vystavení matričního dokladu na příslušném matričním úřadě podle místa matriční události a uhradit správní poplatek podle zákona č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, položka 3 písm. b).
-
Jakým způsobem můžete zahájit řešení životní situace:
Jakým způsobem můžete zahájit řešení životní situace:
Žadatel se obrátí osobně nebo písemně poštou či prostřednictvím datové schránky (zřízené pro fyzickou osobu) na matriční úřad, do jehož správního obvodu spadá obec, ve které se fyzická osoba, o jejíž matriční doklad jde, narodila, uzavřela manželství nebo vstoupila do partnerství nebo zemřela.
Jde-li o narození, uzavření manželství, registrované partnerství nebo úmrtí státního občana České republiky v cizině, pak se žadatel obrátí na zvláštní matriku v Brně (Úřad městské části Brno-střed).
-
Na které instituci životní situaci řešit
Na které instituci životní situaci řešit
- Příslušný matriční úřad.
-
Jaké doklady je nutné mít s sebou:
Jaké doklady je nutné mít s sebou:
Žadatel předloží:
- doklad, kterým prokáže svoji totožnost (občanský průkaz nebo cestovní doklad)
- veřejnou listinu (například rodný list, rodný a křestní list, případně oddací list) nebo listinu, ze které bude možné dovodit, že zápis narození, uzavření manželství nebo úmrtí se týká členů jeho rodiny, nebo jeho sourozencům, nebo kterou prokáže, že je to nezbytné pro uplatnění jejích práv před státními orgány České republiky nebo před orgány územních samosprávných celků
- pokud žádost vyřizuje zplnomocněný zástupce, je třeba předložit také ověřenou plnou moc.
Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici:
Žádost o vydání matričního dokladu.
Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit:
- Za vydání prvopisu matričního dokladu se správní poplatek nevybírá.
- Za vydání stejnopisu matričního dokladu je třeba uhradit správní poplatek ve výši 300 Kč.
-
Poplatek je možno uhradit:
Poplatek je možno uhradit:
Poplatek žadatel uhradí osobně při podání žádosti na matrice v hotovosti. Při zaslání žádosti poštou nebo datovou schránkou, provede úhradu poplatku bankovním převodem. Po zaplacení správního poplatku matrika vyhotoví požadovaný matriční doklad.
-
Jaké jsou lhůty pro vyřízení:
Jaké jsou lhůty pro vyřízení:
Podáním žádosti a uhrazením správního poplatku žadatelem matriční úřad vyhotoví požadovaný matriční doklad neodkladně, nejdéle do 30 dnů.
-
Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace:
Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace:
- Další účastníci postupu nejsou stanoveni.
-
Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány:
Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány:
- Další činnosti nejsou stanoveny.
-
Podle kterého právního předpisu se postupuje:
Podle kterého právního předpisu se postupuje:
- Zákon č. 301/2000 Sb., o matrikách, jménu a příjmení a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů
Vyhláška č. 207/2001 Sb., kterou se provádí zákon č. 301/2000 Sb., o matrikách, jménu a příjmení a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů - Zákon č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů
- Zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů
- Zákon č. 301/2000 Sb., o matrikách, jménu a příjmení a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů